De MeiJo consulent helpt u op weg
U heeft vragen over welzijn, zorg of zelfstandig blijven wonen, maar u weet niet waar u moet beginnen. Of misschien wilt u een levenstestament opstellen, een rollator aanschaffen of bent u op zoek naar een wandelmaatje. Komt dit u bekend voor? MeiJo consulent Nynke Faber staat voor u klaar om u te helpen met al uw vragen die te maken hebben met zorg en welzijn.
Nynke krijgt vaak mensen aan de telefoon die door de bomen het bos niet meer zien of van het kastje naar de muur gestuurd zijn. ‘Soms zijn er simpele antwoorden op vragen waar mensen erg mee zitten. Ik help mensen op weg, leg uit wat de regels zijn en bij welke organisatie ze terecht kunnen. Ik adviseer over hoe je je als mantelzorger staande kunt houden en ik geef tips voor meer contact met anderen.’
Laagdrempelig en onafhankelijk
De MeiJo consulent helpt door laagdrempelige en onafhankelijke informatie en advies te geven. ‘Dat kan over van alles gaan, maar ik ga niet op de stoel van de zorgverlener zitten. Dus ik geef geen medisch advies en vragen over indicaties kan ik ook niet beantwoorden’, vertelt Nynke. ‘Maar voor vragen over vervoer, hulpmiddelen, mantelzorg, hoe je langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen en het voorkomen van eenzaamheid kunnen pashouders van MeiJo altijd bij mij terecht.’
De meeste vragen die bij Nynke binnenkomen gaan over vervoer. ‘Vorige week nog belde er een mevrouw waarvan de zoon binnenkort wordt geopereerd. Ze piekerde over hoe ze naar het ziekenhuis moet reizen. Ik heb haar gewezen op een vrijwilligersorganisatie. De mevrouw was erg opgelucht toen ze daarover hoorde en heeft meteen zelf gebeld en vervoer geregeld.’
‘Hoe houd ik alle ballen in de lucht?’
Waar ook vaak over gebeld wordt, zijn vragen over zorg. ‘Als iemand iets wil weten over de zorg voor mensen met dementie, dan attendeer ik ze op de casemanager dementie. Vragen over hulpmiddelen als “hoe kom ik aan een rollator”, vragen van mantelzorgers “hoe houd ik alle ballen in de lucht” en “is het verstandig om Persoons Gebonden Budget (PGB) aan te vragen”, vragen over revalideren, eigen bijdrage en andere kosten; het komt allemaal voor. Als ik niet meteen een antwoord weet, maar iets uit moet zoeken, dan bel ik later terug. Over het algemeen zijn mensen met een gesprek geholpen en kunnen ze verder.’
Personen die meer contact willen met anderen weten de weg naar de MeiJo consulent ook te vinden. ‘Het geeft veel voldoening als je later nog eens van iemand hoort dat ze via een maatjesproject een vriendin gevonden heeft met wie ze naar musea gaat.’
Fijn om mensen op weg te helpen
Op websites, google en andere zoekmachines op internet is veel informatie te vinden. Toch vinden mensen het vaak fijn om met iemand te bellen, weet Nynke. ‘Als men ergens mee zit of zo opgeslokt is door een probleem, dan lukt het soms niet meer om in alle rust iets uit te zoeken. Dan werkt bellen met iemand die luistert en ze bij de hand neemt beter. Ik kan de situatie waarin iemand zit niet veranderen. Maar doordat ik goed op de hoogte ben van alles wat er in de wereld van zorg en welzijn speelt, kan ik wel informatie en advies geven waar iemand verder mee kan. Het is fijn om mensen op weg te helpen. Voor mij is het iets kleins, voor de ander maakt het vaak het verschil. Dus blijf niet met uw vragen rondlopen. Bel de MeiJo consulent!’
Wilt u op het goede spoor gezet worden door de MeiJo consulent?
Op de website van MeiJo staat een online formulier dat u kunt invullen.
Kijk op www.meijo.nl/voordeel-en-gemak/meijo-consulent
Als u liever belt, dan kan dat via telefoonnummer 088 512 1000. Uw vraag wordt genoteerd door het Klant Advies Centrum van KwadrantGroep. Een medewerker bekijkt wie uw vraag het beste kan beantwoorden. Als dat de MeiJo consulent is, dan wordt u binnen drie werkdagen teruggebeld.
De MeiJo consulent is alleen beschikbaar voor pashouders van MeiJo.