Medewerkers schoonmaak zijn essentieel onderdeel van de zorg bij KwadrantGroep

KwadrantGroep ziet schoonmaak als een essentiële tak van sport binnen de organisatie. Het is bepalend voor het visitekaartje van de locaties. Maar nog belangrijker: de 240 collega’s van schoonmaak hebben door hun dagelijkse aanwezigheid een grote rol in het leefplezier van de bewoners van woonzorglocaties van KwadrantGroep.

Schoonmaken is mijn werk, maar de voldoening haal ik uit het contact met bewoners

Een mooi voorbeeld van de waarde van schoonmaak is de bijzondere relatie tussen schoonmaakmedewerker Susan Visser en mevrouw van der Helm (85), bewoner van De Hofwijck in Leeuwarden. Susan maakt al ruim vier jaar op woensdagen schoon bij mevrouw en loopt op de andere werkdagen altijd even binnen voor een check van het sanitair. In die jaren hebben ze elkaar goed leren kennen, het klikt goed tussen de dames. ‘We delen veel met elkaar!’

‘Schoonmaken is mijn werk, maar de voldoening haal ik uit het contact met bewoners’, vertelt Susan. ‘Ik benader de mensen met respect, zoals ik dat bijvoorbeeld ook bij familie doe. Contact met mensen is zo belangrijk. Ik ben zelf ook opgeknapt door dit werk. Mijn kinderen zeggen: we hebben een hele andere mem gekregen.’

Afbeelding
Schoonmaak

Voor mevrouw van der Helm is het dagelijkse contact met Susan en collega’s heel waardevol. ‘Ik heb veel meegemaakt, de tranen zitten me vaak hoog. Susan ziet dat en is een fijn luisterend oor.’

KwadrantGroep heeft een mooie ontwikkeling doorgemaakt in de schoonmaak van haar 30 woonzorglocaties en kantoren. Waar dit voorheen per locatie georganiseerd was, is dit vanaf 2022 centraal ondergebracht bij het Facilitair Bedrijf van de organisatie. Belangrijkste aanleiding is de wens om op alle locaties eenzelfde kwaliteit van schoonmaak te leveren.

Toegenomen loyaliteit op de werkvloer

Marjolijn Bunicich, manager van het Facilitair Bedrijf, vertelt over de veranderingen: ‘we werken nu met twee leidinggevenden en daarnaast is er een voorvrouw op iedere locatie. Op deze manier is er meer aandacht voor en contact met de medewerkers schoonmaak. Dat zien we terug in een toegenomen loyaliteit op de werkvloer.

Naast nieuwe werkkleding, nieuwe karren en middelen, hebben alle collega’s van schoonmaak een opleiding afgerond en werken we volgens een uniform werkprogramma. Dat gaat uiteraard over de manier van schoonmaken maar ook over cultuuraspecten binnen de organisatie, ergonomisch verantwoord werken en persoonlijke eigenschappen als assertiviteit en weerbaarheid.

We zijn enorm trots op de mooie ontwikkeling binnen schoonmaak en de resultaten: een toegenomen kwaliteit van schoonmaak volgens landelijke richtlijnen, extra aandacht voor onze bewoners en meer werkplezier bij onze medewerkers!’